Wasbaar luieren- Wasbare billendoekjes (Cheeky Wipes, Bumgenius, DIY)

Billendoekjes

Linksboven Bumgenius doekjes, rechts bakje met CheekyWipes, midden Carcass cleaner, linksonder Doekjes van Charly Banana, essentiele Olie van de Tuinen en Olie van CheekyWipes. Rechts een stapeltje Cheeky Wipes Terry doekjes

Als je wasbare luiers gebruikt zijn wasbare billendoekjes eigenlijk een hele logische stap. Naast dat ze makkelijk meewassen scheelt het je geld, scheelt het het milieu een bult afval en scheelt het je baby weer flink wat parabenen/parfum etcetera. Want weet je nog deze post van mij: Zwitsal Kijk maar eens goed wat er allemaal in jouw wegwerpdoekjes zit! Parfum, alcohol, parabenen, conserveermiddelen. Allemaal ellende en ook nog eens luieruitslag en allergie veroorzakers! En de doekjes zonder al deze dingen zoals Jackson Reece (http://www.greenjump.nl/Product/Verschonen/Billendoekjes/Billendoekjes-en-toetenpoetsers) zijn niet goedkoop.

Toen Zon net was geboren en we in het ziekenhuis waren hebben we 3 dagen lang gewone billendoekjes gebruikt. Waarom? Geen idee, ik dacht dat het lastig zou zijn óók nog wasbare billendoekjes te gebruiken. Bij thuiskomst bleek het tegenovergestelde. De wasbare luiers gingen in de luieremmer, de vieze doekjes die je automatisch in de vieze luier vouwt moesten er weer uitgevist worden en in de prullenbak. Die dan dus ook weer bij de verschoontafel stond. Na 2 dagen was ik dat al beu en kocht ik een wasbare billendoekjes systeem.

Omdat ik net bevallen was en dus niet echt puf/tijd/zin had om zelf lapjes te knippen en achter de lockmachine te zitten kocht ik Cheeky Wipes. Ik had ze al vaker gezien, systeem leek me handig, en met alle cadeau-envelopjes met inhoud kon ik het betalen.

Ik kocht deze set:

http://www.mama-i.com/cheeky-wipes-maxi-kit.html

met terry doekjes en vulde hem aan met een extra set van 25 doekjes. Omdat ik boven en beneden een verschoonstation heb.

En het werkt als een droom! Door jezelf een handige veegtechniek aan te leren  kun je zelfs bij een hele vieze poepluier met maximaal 3 doekjes alles schoon en fris krijgen. Vergelijk dat eens met hoeveel wegwerp doekjes je gebruikt! Bovendien stop ik de doekjes gewoon in de luieremmer bij de luiers en was ik ze mee. Geen aparte emmers meer dus. De wasmachine draait toch al, die extra doekjes merk je niet en je hoeft dus geen geld meer uit te geven aan wegwerpdoekjes.

Hoe het systeem officieel werkt vind je hier: http://www.youtube.com/watch?v=n6aPNFQ7-r4

Ik gebruik het systeem niet op de officiële manier. Ik heb de doekjes in het bakje liggen maar heb ze in water zonder oplossing of soms met wat essentiële Kamille olie. De Cheeky wipes olie was heerlijk hoor, maar kost extra en ik zie er niet echt extra nut van in. Ook moet ik het dan apart gaan bestellen.  Een flesje kamille olie van de Tuinen ruikt ook lekker en verzacht. Of als Zon tandjespoep heeft wat zo vreselijk plakt en zeer doet bij haar gebruik ik CJ’s  Carcass Cleaner. ( http://www.fluffheaven.com/index.php/cloth-nappy-accessories/washable-wipes-28/cj-s-carcass-cleaner.html) Deze kreeg ik een keer gratis bij mijn bestelling en ruikt heerlijk (de geur heet Monkey Farts haha) maar maakt het water ook net wat zachter en veegt wat makkelijker. 3 pompjes in een bakje water is ruim voldoende. En anders pak je lekkere babyzeep of shampoo of babyolie. Wat je wilt. Gewoon een klein beetje toevoegen. Als je babyolie gebruikt moet je wel om de 2 dagen het bakje goed schoonmaken anders krijg je viezigheid er in kwam ik achter.

Billendoekjes1

Cheeky Wipes in een bakje water met oplossing

De vieze doekjesbak met wasnetje die bij de set zit gebruik ik niet. Die staat als 2e schone doekjes bak met water bij Zon’s commode boven. Als je maar 1 verschoonplaats thuis hebt zou ik je ook niet aanraden deze er bij te kopen. Ik gooi de doekjes gewoon in de luieremmer, deksel erop en klaar. Ze wassen prima schoon zonder inweken hoor. Nu veeg ik het meeste poep wel weg met het inlegvel dat ik in de luiers heb (als je baby vast voedsel gaat eten zijn die wel fijn, bij borstvoedingspoep niet nodig) dus zitten ze niet vol poep.

Wat een poepverhaal is dit aan het worden hè?!  🙂 Sorry! Baby = poep

Goed. De reiszakjes die ik bij de set heb heb ik een tijdje gebruikt. Wederom het “vieze doekjeszakje” niet. De vieze doekjes gaan met de luiers mee de wetbag in. Het schone doekjes zakje kun je vochtige doekjes in doen zodat je ze direct klaar hebt voor gebruik. Op zich ideaal maar voor mij werkte het niet. Ik vergat de schone doekjes die ik niet had gebruikt, die gingen lekker broeien in dat zakje en na een paar dagen (of soms een week) deed ik dat zakje open en rook het niet al te fris. Ik heb droge doekjes in de voorkant van mijn wetbag en een pompflesje met water los mee. Dat pompflesje is een tip die ik jullie graag mee geef; ideaal! Officieel is het een gezichtsspray ding voor als het heet is, maar gevuld met water is hij ideaal om doekjes nat te maken en billetjes nat te sprayen om schoon te maken. Hij komt bij de Blokker vandaan. Hij lekt niet, is klein en past prima in de wetbag, en je hebt dus schone en frisse doekjes wanneer nodig. Kan je de droge ook nog voor vieze snotneuzen enzo gebruiken.

Billendoekjes2

De reisset

Onderaan de streep zou je van Cheeky Wipes het dus prima kunnen redden met een setje doekjes (16,95 per 25 stuks in het wit en roze en turquoise 18,00 per 25 stuks) en een schone doekjes bakje (7,95) (of je koopt een passend tupperware bakje bij de action, MAAR ik moet wel zeggen dat ik die niet met mijn ene vrije hand open krijg en mijn CW bakje wel 😉 )

Omdat ik van uitproberen houd heb ik ook een setje Bumgenius Wipes aangeschaft. (ik kocht ze bij fluffheaven: http://www.fluffheaven.com/index.php/cloth-nappy-accessories/washable-wipes-28/bumgenius-washable-wipes.html maar zie dat ze ondertussen ook al in Nederland te krijgen zijn bij Babybum: http://www.babybum.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=719)   Deze waren veel goedkoper omdat ik ze in een aanbieding kocht bij Fluffheaven waarbij ik 3 pakjes kreeg, een wetbag, een Carcass cleaner en 2 potjes creme kreeg voor 20 of 25 euro. (weet niet meer precies hoeveel en de aanbieding hebben ze niet meer) en ik kon nog wel wat extra gebruiken (als je minder vaak wast is dat handig). Maar deze doekjes ben ik niet zo over te spreken. Ze “vegen” minder lekker, nemen minder water op, vegen minder rotzooi (lees poep) op en gaan vaak in elkaar frummelen tijdens het wassen waardoor ze na het wassen niet schoon zijn omdat er dus nog poep in het propje doek zit. Ook zijn er al flink wat aan het rafelen. Deze doekjes gebruik ik nu voor snotneuzen e.d. omdat ze zo lekker zacht zijn. Met een paar setjes van deze doekjes en een sprayer of bakje vloeistof zou je je ook prima kunnen redden.

En wil je helemaal budget? Dan maak je zelf doekjes! Haal bij de kringloop een paar flanellen lakens, knip ze in kleine vierkantjes of rechthoekjes en zoom ze af op de naaimachine. Gebruik een tupperware bakje of een gerecycled luierdoekjesbakje om ze in op te bergen als je ze in water of wateroplossing wilt hebben en je bent voor een paar euro en een middagje werk klaar. Hieronder staan verschillende filmpjes hoe je dit aan kunt pakken. Ik wilde dit graag doen maar ben er door mijn zware zwangerschap nooit aan toe gekomen. Heb je wel puf? Dan zou ik het je zeker aanraden het zo te doen! Scheelt een hoop geld, heeft hetzelfde effect en het is heel meditatief allemaal kleine vierkantjes te naaien 🙂 Hier een tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=bUTGcOHINRg

Hoeveel doekjes heb je nodig? Tja das wel een lastige. In heb begin heb je wel iets meer nodig omdat je handig moet leren vegen. Ik vouw mijn doekje tijdens het vegen een paar keer op zodat ik het vaker kan gebruiken. Ik raad je aan dit te leren want dat scheelt een hoop was 😉 Ik denk dat het handig is om toch minimaal een stuk of 30 te hebben. Liefst meer. Het handige is wel dat je de doekjes uit de was haalt als je de luiers ophangt en dan weer in hun doosje stopt. Ze hoeven dus niet te drogen. Zo nu en dan zou ik dit wel aanraden zodat je schimmel voorkomt. Ik hang ze dan vaak per 5 ofzo aan een knijper. Vind het veel te veel werk ze stuk voor stuk op te hangen (en ruimte) en per 5 drogen ze prima! (oh ja en de octopusjes zijn hier natuurlijk erg geschikt voor: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80189663/)

Handige tips:

Omdat zo’n bakje de ideale omgeving is voor schimmels wil je er voor zorgen dat ze geen voet aan de grond krijgen. Daarom de volgende tips:

-Was je doekjesbakje 1x per week even schoon met goed heet water en afwasmiddel. Vergeet niet de randjes goed te borstelen.

– Droog regelmatig je doekjes. Ze kunnen eventueel ook een rondje droger mee met je andere was.

– Zorg ervoor dat je de doekjes niet te lang in het bakje hebt liggen. Bij mij ververs ik het water elke 2/3 dagen. Wanneer ik mijn luiers ga wassen. Zitten er dan nog oude doekjes in dan gaan die in de was. Na een tijdje gebruiken weet je wel ongeveer hoeveel doekjes je op maakt en kun je de rest van de doekjes (droog) naast het bakje houden. Bakje leeg? Dan bijvullen.

– Zet het bakje niet op de kachel. Het lijkt heel vriendelijk, lekker warme doekjes. In Amerika hebben ze zelfs “wipewarmers” Dat zijn doekjesdoosjes met een verwarmingselement onderin! Maar door de omgeving lekker warm en vochtig te houden creëer je natuurlijk een broeinest voor schimmels. Spruw en candida zijn ook schimmels die dus goed gedijen in zo’n omgeving. Wil je voor een pasgeboren baby toch wat warmere doekjes gebruiken? Pak dan een paar doekjes mee naar de warme kraan voordat je de baby gaat verschonen en leg deze klaar. (al kost warm water uit de kraan krijgen om 4 doekjes nat te maken ontzettend veel water en energie dus de milieu hippie in mij kan hier geen vrede mee krijgen en heeft het dan ook nooit gedaan)

– Als je olie/shampoo/wasgel etc gaat gebruiken in het water van de doekjes, gebruik dan niet teveel. En zorg ook weer dat je je bakje regelmatig goed schoon maakt. Dit gaat namelijk vaak in de hoekjes plakken en vormt een laagje. Let ook even op de ingredienten van je spullen. Als je geen wegwerpdoekjes gebruikt om alle chemicalien wil je natuurlijk geen zeep of olie gaan gebruiken waar het wel weer in zit.

Nog meer goede ideeën voor de creatieve mama:

Een “trekbakje” voor je doekjes maken: http://www.youtube.com/watch?v=c0S7Jh9PMVk

Zelf doekjes maken, 2 technieken: http://www.youtube.com/watch?v=HmvKgklWK68

19 thoughts on “Wasbaar luieren- Wasbare billendoekjes (Cheeky Wipes, Bumgenius, DIY)

  1. Heel duidelijk geschreven. Ikzelf ben nog geen moeder, maar ik heb al lang in mijn achterhoofd dat ik wasbare luiers wil, maar wasbare doekje had ik nog nooit van gehoord. Ik hoorde wel van waterwipes, zijn 99% water en 1% fruit denk ik. Heb je een duidelijker beeld van welke doosjes te gebruikt voor welke doekjes? (alvast bedankt)

  2. Hoi Mama Anders,

    Wat een leuke en informatieve blog, dank je wel hiervoor!

    Ik verwacht komend voorjaar een kleine en wil wasbaar luieren. Nu voel ik me erg aangetrokken tot de Alva Baby Bamboo pockets. Hier heb ik voor jou als ervaringsdeskundige een aantal vragen over:

    *De luiers zijn instelbaar van birth to potty. Is de kleinste maat ook goed bruikbaar voor pasgeborenen of heb ik een andere oplossing nodig voor de eerste weken?

    *Ik ga een ‘starterscollectie’ aanschaffen voor de eerste periode (en in de loop van de tijd meer luiers aanschaffen als ik meer ervaring heb, trial and error). Hoeveel Alva Baby pockets zal ik voor deze periode kopen? Wij wassen om de 2 dagen.

    *Nog een vraag over wasbare doekjes: ik las dat jij ze gewoon bij de vieze luiers bewaart totdat de luiers in de was gaan. Gaan de vlekken er dan nog wel goed uit de wasbare doekjes? Ik dacht namelijk dat die bewaardozen voor vieze doekjes ervoor waren dat de vlekken niet kunnen indrogen…

    Graag je advies en ga zo door 🙂

    Groeten, Georgina

  3. Hai Georgina. Leuk dat je meeleest en gefeliciteerd met je zwangerschap! Om maar direct je vragen te beantwoorden: Alvababy heeft luiers in de maat newborn: http://www.alvababy.com/index.php?main_page=index&cPath=67&zenid=c63f0707ec049d7a06cf6e2ab9720f69 Dit zijn verschrikkelijk schattige kleine luiertjes speciaal Zon werd geboren met haar 54 cm en 9,5 pond heeft ze nog precies een week in de luiers gepast haha.En eigenlijk paste ze ook wel direct prima in de normale maat Alva’s. Maar nu was zij ook wel een enorme spekkerd met van die heerlijke dikke benen. Een baby van 6 pond zou er een stuk beter en langer inpassen. Maar ook baby’s die wat langer zijn en dunnere benen hebben zouden er baat bij kunnen hebben omdat de beengaten van de gewone AIO’s te wijd zijn. Je zou dus altijd een aantal aan kunnen schaffen om achter de hand te houden. Op marktplaats verkopen ze ook veel newborn luiers van andere merken (totsbots teenyfit, bambinomio maat s en xs) die bijna niet zijn gebruikt omdat kindjes er snel uitgroeien. Als je die voor een leuk prijsje kan krijgen zou ik dat zeker doen. Het is altijd handig verschillende soorten luiertjes te hebben zodat je uit kunt zoeken wat het beste past. Maar moeten is het niet. Ik ben altijd het type van een enorm, goede voorbereiding, ik háát achteraf stress 🙂

    Hoeveel je aan kunt schaffen is een lastige. Das helemaal afhankelijk van hoeveel je baby plast en poept en hoe vaak jij verschoont. Ik hou aan dat gemiddeld per 2 uur ik verschoon, soms 3 uur. Bij een pasgeboren baby helemaal. En in de nacht doe je dat natuurlijk niet want iedereen krijgt al zo weinig slaap 😉 Reken op zo ongeveer 8 luiers per dag. Das dus 2 dagen x 8 luiers is 16 luiers PLUS de dag waarop je wast en ze moeten drogen is plus nog eens 8 luiers is 24 luiers. Nu gaf je aan dat je bamboe aan gaat schaffen, dan moet je rekening houden met een langere droogtijd. Maar 24 luiers zou ik eerst even aanhouden als start stash hoor. Kijk eerst eens wat voor ritme je gaat ontwikkelen en of je echt om de 2 dagen wast. Dat weet je eigenlijk nooit vantevoren. Zelfs nu was ik de luiers niet op ritme. Soms stinkt de emmer zo, of zit hij al vol voordat het een wasdag is dat ik eerder ga wassen. Soms wacht ik nog een dagje.

    Ik wil je wel de tip meegeven dat ze tot 15 december een leuke actie hebben bij Alvababy: Koop er 5 en krijg de zesde gratis! http://www.alvababy.com/index.php?main_page=news&c_id=5&chapter_id=29 Altijd fijn als je een stash gaat inkopen 😉

    De doekjes zitten eigenlijk geen vlekken in en mijn luiers soms. Maar een dagje in de zon en de vlekken zijn zo verdwenen hoor. Bovendien kan ik me er niet heel erg verschrikkelijk druk om maken moet ik eerlijk zeggen. Ik gebruik de doekjes en ik kan wel tegen vlekken 🙂 Ze vegen er niet minder om 😉

    Succes en als je nog vragen hebt roep je maar!

    Groetjes Mama Anders

    • Dank je wel voor je supersnelle reactie, erg bruikbaar! Heel fijn om advies te krijgen van iemand die zelf wasbaar luiert, mijn vriendinnen doen hier jammergenoeg (nog) niet aan. Ik blijf je blog volgen! Nogmaals bedankt 🙂

  4. Hoi hoi!
    Wat leuk om te lezen allemaal! Ik heb vandaag mn eerste bestelling gedaan bij alvababy.com. Jeej! Na heel wat inlezen ben ik al bijna expert zonder er een gebruikt te hebben ;-). Kun jij mij vertellen wat de kosten zijn van het invoeren van je pakket naar nederland? Douane en dat soort onvoorziene kosten?
    Groetjes!

      • Oki. Thnx voor je reactie. Ik zit nu in het bestel proces, maar ik kom niet naar het betalen scherm. Hij staat al de hele dag op waiting. Ik heb Al een mail gestuurd zonder succes. Ik heb geduld. Jij hier ervaring mee?

      • Ik heb ff op de facebook groep gekeken en zie geen meldingen. Heb je je eerst ingelogd en dan je order gedaan? Da’s de beste manier en dan onthoud hij ook alles. Ik kan je helaas niet helpen met je bestelling en alvababy zelf is niet denderend met mails beantwoorden helaas. Ik hoop dat het je nog lukt. Beneden aan de site staan alle betalingsmogelijkheden en PayPal staat er bij. Succes met bestellen 🙂

      • Ja ik heb gelukkig een account gemaakt, dus mn karretje is bewaard. Stom dat t niet lukt. Anders maak ik gewoon een nieuw account aan hoor;-).
        Ik wacht nog even en morgen probeer ik het opnieuw 🙂 ik geef niet op!! Ik hou je op de hoogte!
        Dank hoor! Dat je zo snel reageert!

  5. Pingback: Wasbaar luieren..reviews voor de komende tijd: | Mama Anders

  6. Pingback: Nuttige en duurzame kraamcadeautjes - Moeders Minimalisme

  7. Door jouw blog ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met wasbare luiers. En nu ik zelf zwanger ben, heb ik tweedehands een hele stapel aangeschaft voor de baby. Erg bedankt voor de informatie en voor je enthousiasme! De wasbare billendoekjes zijn in de maak, volgens de link in jouw posts 🙂

Geef een reactie

